Salam Perkenalan

Assalamualaikum,Selamat Datang dan terima kasih kerana surf kat blog saya... kat sini kita boleh berkongsi apa2 aje... tak kiralah apa2 bidang...agama, politik, sosial dan apa2 aje... bisnes pun ok gak... maklumlah nak tambah pendapatan. kalau nak sumbangkan apa2 bahan silakan..
Anda boleh juga berforum kat

http://azizul.x.am/

Wednesday, May 11, 2011

Osborne 1 - Laptop Pertama di Dunia !



Salam.
Pernahkah anda mengetahui mengenai laptop pertama di dunia? Blum ehhh .. so saya nak perkenalkan kepada anda - Osborne 1, laptop pertama yang telah dicipta pada tahun 1981 olehAdam Osborne. Laptop ini mempunyai berat sekitar 11 kg. Mempunyai papan kekunci serta skrin sebesar 5 inci.


Osborne 1 mempunyai 2 pemacu keras di kiri dan kanan - untuk floppy disk 5 1/4 inci. Ia mempunyai port untuk modem dan juga pek bateri. Walaupun ia dikira sebagai portable computer pada masa itu, namun kerana ia terlalu besar, ia jarang digunakan.


Sedikit spesifikasi laptop pertama ini:
CPU: Zilog Z80 @ 4.0 MHz, RAM: 64K RAM, Ports: parallel / IEEE-488, modem/serial port, Storage: dual 5-1/4 inch, 91K drives, OS: CP/M

3 comments:

  1. macam lam citer persuit of happiness lakonan will smith, yg selalu dia bwk ke hulu ke hilir rupanya macam ni jugak. hehe. laptop rupanya.

    ReplyDelete
  2. sanggup tak kita bawa benda alah nie seberat ini, setiap hari.....?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...