Salam Perkenalan

Assalamualaikum,Selamat Datang dan terima kasih kerana surf kat blog saya... kat sini kita boleh berkongsi apa2 aje... tak kiralah apa2 bidang...agama, politik, sosial dan apa2 aje... bisnes pun ok gak... maklumlah nak tambah pendapatan. kalau nak sumbangkan apa2 bahan silakan..
Anda boleh juga berforum kat

http://azizul.x.am/

Wednesday, February 10, 2010

Jgn silap guna perkataan "MasyaAllah" Dan ''BYE''

petikan dari email yang diterima


CORRECT, CORRECT, CORRECT, ...Alhamdulillah ,,, tolong sebar-sebarkan.


Sebarkan kepada kawan/ sahabat. Kadang2 kita terpengaruh dengan, terutama citer p. ramlee yang banyak menggunakan 'masyaallah' situasi yang silap. Bayangkan jika anda forwardkan kepada lain, pahala akan terus berganda macam juga buat selling-networking, in this case, pahala yang berganda bukan duit..

Di dapati ramai di kalangan kita menggunakan lafaz 'MasyaAllah' ketika dgn situasi yang tidak disukai atau tidak elok, contoh terlihat gambar2 censored atau bila anak2 kita buat perangai nakal.

Sebenarnya istilah 'MasyaAllah' bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG.

Mengikut buku 'What Do Say' by Kathyn Abdullah, kita menggunakan istilah 'MasyaaAllah' bila kita melihat 'something nice' seperti melihat bayi/kanak-2 yg comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.



Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah 'Astagfirrullahhalazim' (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun 'Innalillah' (Kepada Allah kita kembali).


mengapakah aku baru tau ini semuaaa??tidakkkkkk k!! ............. ........ .......... ........ ...



perkataan merupakan jarum sulit org kristian...didlm bahasa Arab b'maksud " fi hafzil baba" manakala dlm bahasa Malaysia b'maksud di bwh naungan pope(paderi) . jd foward dan sebarkan kepada semua shbt2 anda.semoga Allah memberi rahmat kpd kita dan org lain.wassalam.

Wallahualam. .

Sebaik2nya gantikan perkataan BYE tersebut kepada Assalamualaikum . . Kerana sesungguhnya Islam yang diwariskan kepada kita oleh junjungan besar Nabi Muhammad SWT itu sudah lengkap dan sesuai untuk diamalkan sehingga ke akhir zaman... Cuma kita sahaja yang gemar menuruti budaya barat... (Budaya orang kafir laknat Nauzubillah. ..)







Tolong sebarkan kepada kawan-kawan. Yang baik dari Allah yang salah dari saya..!

Wallahulam....!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...