Salam Perkenalan

Assalamualaikum,Selamat Datang dan terima kasih kerana surf kat blog saya... kat sini kita boleh berkongsi apa2 aje... tak kiralah apa2 bidang...agama, politik, sosial dan apa2 aje... bisnes pun ok gak... maklumlah nak tambah pendapatan. kalau nak sumbangkan apa2 bahan silakan..
Anda boleh juga berforum kat

http://azizul.x.am/

Tuesday, March 16, 2010

Ilmu untuk di kongsi bersama dari seorang hamba Allah

Dipetik dari email yang diterima


Salam... Saudaraku,
 
 
 Pesanan terbaik dari seorang rakan..... 
 
 Just wanna share with everyone kisah benar yang saya lalui.
 Baru- baru ni ketika saya nak ke Surau berdekatan dgn rumah
 saya untuk sembahyang Isyak, seorang pak cik berjanggut
 putih dan berjubah putih dari jauh melemparkan senyum kepada
 saya. Kerana masih ada banyak waktu, saya tunggu pak cik
 berjanggut putih tu dan bertongkat yang tidak saya kenali
 itu. Timbul di hati saya untuk jalan seiringan ke surau. 
 
 

 Bila beliau hampir pada saya, kami saling memberi salam.
 Orangnya sudah berumur. Tiba-tiba, pak cik itu memulakan
 perbualan. Beliau cakap dalam bahasa Melayu dan Inggeris
 yang agak baik. Beliau cakap semua ayat Quran baik dan
 penting, tapi ada tiga
 surah yang beliau 'pegang' betul-betul ,
 dan beliau nasihatkan saya supaya pegang betul-betul juga.
 Beliau juga nasihatkan saya supaya pesan pada anak-anak
 supaya pegangnya betul-betul. 
 
 
 Pertama, kata beliau, surah Al-Fatihah. 
 http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/001.qmt.html
 
 Selain penting untuk sah sembahyang, ia juga ada doa minta
 bantuan Tuhan dan mintak tunjukkan jalan yang betul.
 Mudah-mudahan dengan 'menjaga'
 bersungguh-sungguh surah Al-Fatihah, akan terbuka pintu
 bantuan dan jalan yang betul untuk kita, kata pakcik. 
 
 
 Kedua, Surah
 Al-Ikhlas.
 
 http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/112.qmt.html
 
 Surah ini, katanya surah
 tauhid.. 
 Kita mesti ingat Tuhan itu Esa dan semua amalan mesti
 untuk-Nya. Tak guna buat baik tapi tak
 ikhlas. 
 
 
 Ketiga, surah Al-Kafirun. 
 
 http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/109.qmt.html
 
 Bahagian ini, menarik sikit. Pak cik tu cakap surah Al-Kafirun ada kena mengena
 dengan zaman sekarang, zaman globalisasi. Dalam zaman
 globalisasi, katanya, anak-anak saya mesti diajar supaya
 pegang betul-betul surah itu. Sebab, dalam zaman
 globalisasi, anak saya mungkin kena kerja atau belajar
 sampai ke Amerika atau ke
 mana-mana. 
 
 
 Kalau dia pegang pada surah Al-Kafirun, insya-Allah, dia
 akan selamat, kata pak cik. Dia akan bergaul dengan orang
 beragama lain, tapi dia sedar 'untukmu agamamu, untukku
 agamaku' . 
 
 
 Betul juga, fikir saya. Kemudian, pak cik cakap ada satu
 lagi perkara yang saya mesti pegang. Orang Islam, katanya,
 mesti ada tiga kekuatan. 
 
 Pertama, kekuatan minda Minda, kata pak cik, ialah ilmu.
 Orang Islam mesti ada ilmu, termasuk ilmu moden, ilmu
 teknologi, ilmu teknologi maklumat (IT) dan sebagainya,
 kerana ilmu-ilmu itu perlu untuk hidup. 

 
 Kedua, kekuatan hati 
 Hati ialah iman, kata pak cik. Hati orang Islam mesti kuat
 supaya betapa banyak sekali pun ilmunya, dia sedar siapa
 yang lebih berkuasa. Bila ilmu ada iman, barulah ilmu dan
 hidup jadi betul. Kalau minda kuat tapi hati tak kuat,
 maknanya kekuatan tak seimbang dan ilmu boleh rosakkan
 iman, 
 
 kata pak
 cik. 
 
 
 Ketiga, kuat fizikal 
 Pertama, kalau tubuh badan lemah, susah ilmu nak masuk
 dalam minda, kata pak cik. Kalau pun ada ilmu dan ada iman,
 jika tubuh badan tak kuat, susah nak beramal. Maknanya,
 kekuatan masih tak seimbang, katanya.

 
 Habis saja pak cik cakap pasal tiga surah dan tiga
 kekuatan, beliau minta diri dan hilang dari pandangan saya
 setiba nya di surau tersebut. 
 
 Terima kasih kepada pak cik berjanggut tu. Sebelum itu
 beliau berpesan agar saya sebarkan kepada yang lain.
 Pesanannya memang baik untuk saya sampaikan. 
 
 
 Iqra'.....! 
 
 Take a break…….meditate…3 minutes & calm your
 mind…
 
 
 Surah Al-Ikhlas.
 1. Katakanlah (wahai Muhammad); ' (Tuhanku) ialah Allah
 Yang Maha Esa; 
 
 2. 'Allah Yang menjadi tumpuan sekelian makhluk untuk
 memohon sebarang hajat; 
 3. 'Ia tidak beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; 
 4. 'Dan tidak ada sesiapa pun yang setara
 dengan-Nya'. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...